Oh, die verschrikkelijke zenuwen! Zo luistert je hond wél naar je

Care
Honden

Het is zo leuk, samen bezig zijn met je hond. Tot je examen moet doen, of een wedstrijd met je viervoeter gaat lopen. Of je tijdens het wandelen in de verte die vervelende hond aan ziet komen. Je wordt zenuwachtig, je lijf verkrampt en je ziet in gedachten alle worst case scenario’s al voorbijkomen. Herkenbaar? Wij hebben vijftien tips voor je!

Onze expert
Creatief Hondentrainer & kenner van kleine knagers en fretten

Waarom raken we eigenlijk altijd weer in de ban van onze zenuwen? Dat komt vooral omdat we vaak uitgaan van het negatieve. Dat wordt ons als kind al ingepeperd. Wist je dat een kind van twee jaar dagelijks gemiddeld 400 negatieve uitlatingen te horen krijgt als ‘niet doen’ of ‘pas op’, en slechts 32 positieve? Geen wonder dus dat we vaak bang zijn om te falen, of vrezen dat onze hond iets niet zal doen. Dat brengen we weer over op onze hond, die onze gevoelens en lichaamstaal feilloos weet te lezen.  Maar daar kun je wat aan doen.

Leef in het nu

Leef in het heden, en niet langer in de toekomst. Weg dus met de worst case scenario’s: denk niet langer aan wat er allemaal kán gebeuren, maar aan wat er nu gebeurt. Want als je zelf al niet met je gedachten bent bij wat je doet, hoe kun je dan je hond de aandacht geven die hij nodig heeft?

Denk positief

Buig negatieve gedachten om naar positieve. Denk niet: ‘Straks kom ik misschien die vervelende hond tegen en gaat mijn hond weer uitvallen’, maar: ‘We maken samen een fijne wandeling en mijn hond loopt keurig met me mee’. Visualiseer in gedachten wat je graag wilt zien, en beloon ook je hond voor wat je graag wilt zien!

Voel

Je negatieve gedachten loslaten lukt beter als je jezelf niet concentreert op wat je denkt, maar op wat je (letterlijk) voelt: bijvoorbeeld de grond onder je voeten, of de hondenriem in je hand. Dat leidt je aandacht af van je gedachten.

Zet een wekker

Lukt het je echt niet om je geen zorgen te maken? Zet dan een wekker en geef jezelf precies vijf minuten de tijd om je heel erg zorgen te maken over alles wat je dwars zit of waar je bang voor bent. Vijf minuten om? Klaar met piekeren!

Aai je hond

Een beter middel om je bloeddruk omlaag te krijgen is er niet!

Stel jezelf een doel

Weet wat je wilt bereiken. ‘Ik ga die gehoorzaamheidswedstrijd met mijn hond winnen’ is geen realistisch doel, dat heb je namelijk niet zelf in de hand. Hoe hard je ook getraind hebt of je best doet, er spelen altijd factoren mee die je niet kunt controleren. ‘Ik ga de komende twee weken iedere dag vijf minuten trainen om die ene oefening te verbeteren’ is wel realistisch. Let op: alleen een doel hebben is niet voldoende. Je moet er ook aan werken!

Denk aan je ademhaling

Ademhalingsoefeningen kunnen er voor zorgen dat je je zenuwen de baas blijft: adem bewust, diep, langzaam en regelmatig en adem voor je aan een grote prestatie begint drie keer diep adem vanuit je onderbuik.

Wrijf in je handen

Je handen vijftien seconden stevig over elkaar wrijven zorgt voor een betere doorbloeding.

Gebruik je neus

Wist je dat de geur van lavendel en vanille ontspannend kan werken?

Eet een banaan

Stress? Eet een banaan. Bananen zijn rijk aan kalium en geven je energie en een goed gevoel. Je hond mag ook een klein stukje.

Neem een pepermuntje

Pepermuntjes zorgen voor een frisse adem. Je adem verraadt vaak aan de hond dat je zenuwachtig bent. Maar let op, honden zijn slim: de pepermuntjes kunnen voor je hond ook de voorbode worden dat jij zenuwachtig bent en dat probeert te verhullen.

Wees wijs

Luister naar deze wijsheden:

If you fail to plan, you plan to fail – Benjamin Franklin

Doing your best is more important than being the best – Zig Ziglar

There is nothing either good or bad but thinking makes it so – William Shakespeare

Vergeet de rest

Maak je niet druk om wat anderen mogelijk van je denken. Moet je bijvoorbeeld een wedstrijd of examen lopen, of denk je dat je loopt te stuntelen met je hond op straat? Het is echt niet zo dat iedereen dan naar jou staat te kijken hoe je het doet. Neem de proef maar eens op de som en kijk om je heen als je in actie komt: de meeste mensen zijn waarschijnlijk gewoon met iets anders bezig.

Gaap

Gapen staat misschien niet zo beleefd, maar een paar keer gapen zorgt wel voor zuurstof, ontspant je kaakspieren en stimuleert traanvocht, wat droge ogen voorkomt.

Lach!

Laat je schouders zakken, ontspan je kaken en: lach! Door te (glim)lachen ontspan je niet alleen je gezichtsspieren, maar verander je ook je uitstraling richting je hond. Smile! Want dreigen we af en toe niet een heel klein beetje te vergeten dat bezig zijn met je hond gewoon leuk is?

Deze blog is geschreven door Judith Lissenberg, specialist voor Lifestyle for pets op het gebied van honden.